Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej
Każdego roku zapraszamy do Leżajska - naszego urokliwego miasteczka nad Sanem - miłośników muzyki klasycznej na Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej. Głównym celem festiwalu jest promowanie i wspieranie twórczości artystycznej oraz popularyzacja muzyki organowej i kameralnej znanych kompozytorów i wykonawców. Leżajski Festiwal wpisany jest na stałe w kalendarz imprez kulturalnych zarówno regionu jak i całego kraju. Organy wraz z Bazyliką i Klasztorem zostały wpisane przez Prezydenta RP na listę Narodowych Pomników Historii. Muzyka, która rozbrzmiewa w tym zabytkowym i niepowtarzalnym miejscu, przypomina
o wspólnej odpowiedzialności za dziedzictwo, jakie pozostawili nam przodkowie i o możliwościach, jakie niesie jego wykorzystanie dla dobra naszej społeczności. Festiwalowe koncerty gromadzą rzesze miłośników różnych gatunków muzyki - nie tylko poważnej. Corocznie organizatorzy zapraszają światowej sławy muzyków prezentujących najwyższy poziom artystyczny. Godna odnotowania jest także historia leżajskiego festiwalu. Przez lata
o pełniejszym wykorzystaniu możliwości monumentalnych, zabytkowych leżajskich organów myślało wielu ludzi, zarówno leżajszczan, jak i znawców oraz miłośników muzyki organowej. Plany i marzenia zmaterializowały się w roku 1992 dzięki staraniom muzykologów Jacka Krysy i Piotra Jackowskiego. Pierwszy leżajski festiwal odbył się w tymże roku w ramach II Koncertów Organowych w Stalowej Woli. Podobny charakter organizacyjny miał drugi festiwal w 1993 r. Koncerty w bernardyńskiej bazylice odbywały się w ostatni piątek lipca i piątkowe wieczory sierpnia. Trzecia edycja festiwalu odbyła się w ramach VII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej Radom-Orońsko 1994. Festiwalowa publiczność mogła oklaskiwać wykonawców w poniedziałkowe letnie wieczory. Zmiana patrona imprezy i włączenie jej do festiwalu radomskiego związana była z nawiązaniem współpracy ze znanym organistą, reprezentującym Fundację im. Mikołaja z Radomia, Robertem Grudniem. Artysta ten, chętnie koncertując na leżajskich organach, związał się z festiwalem na kilka kolejnych lat, zostając w 1995 r. jego dyrektorem. Stanowiska kierowników, artystycznego i organizacyjnego, zajmowali odpowiednio o. Wiktoryn Jacek Krysa oraz Piotr Jackowski. Kolejnym festiwalom towarzyszyły recitale organizowane w pobliskich miastach: Stalowej Woli, Mielcu, Sokołowie Małopolskim, Nisku oraz Kalwarii Zebrzydowskiej. Od 1997 r. leżajski festiwal jest samodzielną imprezą wpisaną w kalendarz najważniejszych wydarzeń artystycznych w kraju. W roku 2002 nastąpiła zmiana na stanowisku dyrektora festiwalu. Miejsce Roberta Grudnia zajął wielokrotny gość festiwalu, profesor Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, a jednocześnie kierownik i profesor Katedry Organów Akademii w Krakowie, Józef Serafin. Profesor Serafin otwiera poczet znakomitych, światowej sławy muzyków biorących udział w koncertach festiwalowych, wśród których podziwiać mogliśmy m.in. Wiesława Ochmana, Aleksandrę Stokłosę, Edytę Geppert, Jerzego Maksymiuka, Konstantego Andrzeja Kulkę, Teresę Żylis-Garę, Stanisława Sojkę, Krzysztofa Jakowicza, Chór Chłopięcy i Męski PFP „Poznańskie Słowiki” pod dyrekcją Stefana Stuligrosza, Orkiestrę Filharmonii Rzeszowskiej, Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej, Orkiestrę Koncertową Wojska Polskiego im. S. Moniuszki, zespół Affabre Concinui, Urszulę Dudziak, Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia AMADEUS pod kier. Agnieszki Duczmal, Chór Męski „Oktoich” działający przy Cerkwi Prawosławnej św. Cyryla i Metodego we Wrocławiu, Grupę Dętą Filharmonii Krakowskiej i Radiową Orkiestrę Symfoniczną w Krakowie, Adama Zagajewskiego, Joachima Grubicha, Jerzego Artysza, Andrzeja Chorosińskiego, Juliana Gembalskiego, Romana Peruckiego, Marka Stefańskiego, Jerzego Główczewskiego, Józefa Skrzeka, Kwartet Jazzowy Piotra Barona, Artystów „Piwnicy Pod Baranami”, Orkiestrę Kameralną POLISH CAMERATA, Włodek Pawlik Trio, zespół muzyki dawnej Jerycho i wielu innych. Zagranicznymi gośćmi festiwalu byli m.in. Yoshiko Hara, Georgij Agratina, Wolfgang Panhofer, Kaoru Hiyama, Markus Linder, Robert Wallace, David Franke, Federica Ianella, Tercja Pikardyjska, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Tomsku, Zespół Opery Lwowskiej, chór męski „Amaghleba” z Gruzji, Dalia Jatautaite, Roman Summereder, Jan Walraven, Loes van Langer. Organizatorzy festiwalu z wielką starannością przygotowują corocznie program festiwalu, dbając o jego wysoki poziom artystyczny. Zaproszenie tylu znakomitych muzyków nie byłoby możliwe, gdyby nie wyjątkowość bazyliki z jej słynnymi barokowymi organami - bezcennym skarbem naszej narodowej kultury - miejsca festiwalowych koncertów oraz leżajskiego klasztoru OO. Bernardynów. O randze Festiwalu może świadczyć fakt, iż przez 19 ostatnich lat odbywał się on pod honorowym patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (jedenastokrotnie) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (ośmiokrotnie).